Dumančić

Posebna su ona neobično topla rujanska jutra u kojima se spektrom boja kroz rustikalno uređene izloge prodavaonica prelijeva stara Slavonija najavljujući festivalski duh „Zlatnih žica“. U tu pitoresknu sliku nanovo oživljenog i pjesmom opjevanog zavičaja sasvim slučajno uklopio se Projekt slavonske košulje u realizaciji prof. Vesne Dumančić.

Od samih početaka požeška Obrtnička škola bila je vođena idejom o izradi vlastitih modnih etno košulje koje bi njihovi  učenici nosili na školskim priredbama i različitim svečanostima. Upravo je prof. Dumančić prihvatila  izazov da osmisli i konstruira mušku i žensku coutur etno košulju koja je  inspirirana  slavonskom muškom i ženskom rubinom. Cilj samog Projekta  bio je osmisliti i izraditi u tekstilnoj radionici Obrtniče škole muške i ženske etno modne košulje s tradicijskim motivima požeške rubine koja se nosila u periodu predindustrijskog vremena.

-Projekt smo pokrenuli početkom šk. godine 2023./2024.  u zanimanju modni tehničar , sektor Moda, tekstil i koža, a prvi model muške košulje  je bio izrađen za manifestaciju “Dani kruha i plodova zemlje„ u  rujnu 2023.godine. Za izradu coutur etno  ženskih i muških modela koristili smo sirovu pamučnu tkaninu „ žuticu“, koju smo prethodno iskuhali tri puta i tako smo dobili mekanu tkaninu, znatno izbijeljenu, s  lagano nabranom  površinom što joj daje izgled vrlo sličan starinskom ručno tkanom lanenom platnu- kazala je Dumančić koja je vješto splela individualnu kreativnost i kulturnu baštinu u jedinstvenu priču.

Osim muških izložene su bile i dva svečana modela ženskog oplećka te dva modela ženske košulje po uzoru na tradicijske košulje koje su se nosile za vrijeme rada.

Nakon muških košulja upustila sam se u istraživanje karakteristika i elementa tradicijskog odijevanja  žena s naglaskom na tradicijsko odijevanje zapadne Slavonije . Slijedilo je pretraživanje interneta , prikupljanje ženskih tradicijskih košulja-oplećaka , od prijatelja i naših učenika i proučavanje tog prekrasnog starinskog ruha u kome su skrivene zadivljujuće vještine i bogatstvo slavonskog čovjeka. Osnovni dio ženske nošnje je rubina koja je izrađena od oplećka (košulje) i skute (suknje) zašivenih u pasu i koja se u jednom dijelu oblači na tijelo, a neki od ostalih dijelova su fertun/pregača, tkanica, marama, čarape, opanci  te frizure pripremljene na odgovarajući način. Zanimljivosti  koju sam uočila  prilikom proučavanja elemenata i karakteristika oplećka- svečane ženske košulje je jednostavnost  konstrukcije koja se zasniva na  jednostavnom pravokutnom obliku . To otkriće, tu jednostavnost u konstrukciji  koristim u izradi  naše modne ženske etno košulje-oplećka .

Osim ovog  jednostavnog modela ženskog oplećka  modeliram i žensku etno košulju s ovratnikom, koristeći  elemente muške tradicijske košulje s gustim  nabiranjem, ali naravno crtam je na bazi i veličini za  žensko tijelo. Izradu  ovih modela muških i ženskih košulja  preuzima moja kolegica i prava majstorica  u tekstilnoj radionici  Ilka Radičević . Ona pretvara  ovu moju dvodimenzionalnu papirnatu tvorevinu (kroj) u prekrasni modni etno model košulje- istaknula je Dumančić.

Dodatna posebnost cjelokupne izložbe, kao i samog Projekta, bila je haljina od stare koperte (prekrivač za krevet). Ova modna poslastica ne samo da je prizvala bezvremensku ljepotu šlingeraja, pred kojom nitko ne ostaje ravnodušan, nego je dodatkom tkanice unijela i jednu emocionalno- domoljubnu dimenziju , istodobno doprinoseći vizualnoj prepoznatljivosti Hrvatske.

-Kopertu nam je poklonila baka naše učenice Anele Majetić . Ova tkanina ima izuzetnu vrijednost  ,stara je  možda i preko 100 godina, ručno je tkana i na velikom dijelu ručno šlingana.  Šlingeraj ili rišelje je vrsta bijelog, bušenog ili rezanog veza, koji se u slavonskim selima prvotno radio ručno, iglom i koncem se vezlo na platnu, a s pojavom mašina za šlinganje proces izrade se ubrzava. Strojni rad ne isključuje i ručni rad te samim tim i dalje spada u kategoriju “ručnih radova”. Spada u kategoriju “Vezova po pismu”, zajedno s tehnikama toledo, zlatovez i svilovez.

Da bi haljina bila u potpunosti originalna izrađujemo i našu prvu tkanicu–pojas oko struka na drvenom okviru za tkanje  koji je izradila naša stolarska radionica u Obrtničkoj školi.  Tkanica je istkana od debljeg  crvenog i bijelog pamučnog konca i u konačnici  dobiva izgled  crveno-bijelih kvadratića, odnosno kockica kako to volimo reći . Ova naša originalna tkanica  dobivena na tkalačkom okviru naš je modni doprinos  vizualnoj prepoznatljivosti  Hrvatske . Sve ovo otkriveno tradicijsko blago nastojali  samo bar  jednim dijelom prenijeti i na  naše učenike, a tada sam otkrivamo koliko ljudi  čuvaju  svoje naslijeđeno tradicijsko ruho i starinske  predmete i  to me je zaista iskreno oduševilo.

Kao  podrška ovom Projektu  ,u razrednom odjelu 3.a,  na nastavi  Izrade modnih proizvoda  nastavnica Katica Ošust  i Ilka  Radičević izradile  su s učenicima haljine  za osobne mjere  učenika  inspirirane  slavonskom  tradicijskom odjećom.  Svaka haljina modelirana  je na nastavi izrade modnih proizvoda  prema  vlastitim  idejama  učenica, na temeljnim krojevima haljina za osobne mjere, pa ih mogu  nazvati  Coutur Etno haljina  modnih tehničara- kazala je prof. Dumančić.

Radi cjelovitosti izložbe uz prezentirane modele inspirirane slavonskom tradicijskom odjećom prof. Dumančić postavila je u izlog veliki broj originalnih starinskih predmeta  koji su se koristili  u slavonskim kućama.

-Najveći dio  tih starina dobila sam od prijatelja Maria Baničin, a pripadaju obitelji Baničin iz Velike. Druge  prekrasne starinske predmete i tekstilne rukotvorine dobila sam od moje radne kolegice Katarine Pavić Uremović  koja mi je donijela  tekstilne  rukotvorine koje je naslijedila  od svoje  bake Katarine Damljanac Pavić. Baka je  živjela u Bešincima , okolica Kaptola, a od svih tih rukotvorina  ne mogu  odlučiti što mi je ljepše.  I na koncu  spominjem  ručno tkane krpare , rad moje drage pokojne tetke Drage Kuna r. Mihaljević , koje su ukrasile pod unutrašnjosti  lokala – izjavila je prof. Dumančić prije nego li je čitav jedan slavonski pejzaž oživjela u naoko užurbanoj svakodnevici grada, pozivajući slučajne prolaznike da na tren zastanu i prisjete se tradicijske ostavštine svojih predaka.

Svojom vizualnom prepoznatljivošću, ali i kulturno-umjetničkim sadržajem Projekt požeške Obrtničke škole pod vodstvom prof. Vesne Dumančić u kratkom vremenu prepoznat je u lokalnoj zajednici, a potom i nagrađen drugim mjestom na 7. natječaju „Uredimo svoju Požegu“ čime je još jednom potvrđena istinska kvaliteta izloženog sadržaja.

(FOTO: K.Š./ Ustupljene fotografije)